- Kundtjänst: 08.00 - 15.00 (lunchstängt 12.30-13.30)
- 0500-43 32 30
- info@sjogerstadsenergi.se
- Strömavbrott i natt
- Nu är vi igång med mätarbyten enligt det nya lagkravet
- Historiska elpriser finns nu på hemsidan
- Fastprisavtal
- Morgonens högspänningsfel i Brobacken m fl
- Ledig tjänst inom elhandel/kundtjänst
- Sommar- och semestertider
- Handläggningstider anslutning solel
- Gårdagens driftstörningar i Kungslena och Vreten
- Planerat strömavbrott 27/6
- Midsommar
- Nationaldagen
- Kristi himmelsfärds
- Valborg
- Årsstämmma i Sjogerstads EDF ek för
- Förmiddagens strömavbrott
- Påsktider
- Driftstörningar på Mina Sidor och i Appen
- Säljstopp på laddbox Easee
- Nu är elprisstödet på gång från F-kassan
- Akut felavhjälpning – driftavbrott mellan Dala by och Kungslena
- Kontoret och kundtjänst håller stängt em 10/2
- Driftavbrott Mina sidor och Mobilappen
- Vi justerar våra nättariffer
- Vi flyttar till nya lokaler
- Elskatten höjs den 1 januari
- Timspotavtal finns hos oss – för den som vill ha!
- Före sommaren sjösatte vi vår App – testa den gärna!
- Nu är vi igång med mätarbyten enligt det nya lagkravet
- Bankid på Mina Sidor
- Nya nättariffer från 1 juni
- Information om den statliga priskompensationen på el – nu är den på gång!
17 mar 2022
Information om den statliga priskompensationen på el – nu är den på gång!

Uppdaterad info – vi börjar nu kreditera, alternativt utbetala till den som inte längre bor kvar, på fakturan som nu kommer i början av juni. Summan av kompensationen för december till februari kommer krediteras och rullas vidare på nästkommande faktura tills totalbeloppet är förbrukat.
Kompensationen för mars månad kommer hanteras separat.
Se vidare på regeringens hemsida om vad som gäller i detalj: Frågor och svar elpriskompensation – Regeringen.se
Regeringen lanserade också den 14 mars ett kompletterande förslag om ett stöd även för mars månad. Det förslaget är dock ännu ej beslutat.
De svenska elnätsföretagen, däribland Sjogerstads EDF, har fått uppdraget att förmedla den statliga kompensationen.
Själva processen för utbetalning är relativt omfattande, med bl a identifiering av berörda kunder, formell ansökan till Kammarkollegiet om att få ut medel för dessa, utbetalning av pengarna från Kammarkollegiet till oss aktörer, och till sist så skall vi som aktör kreditera/utbetala till kund.
I första hand kommer Sjogerstads EDF:s berörda kunder att få en kreditering på faktura. Som tidigast kan detta väntas ske med start efter sommaren.
Sjogerstads EDF gör vad vi kan i frågan men har att följa det som är beslutat i förordningen, dvs vi kan inte ta egna beslut eller göra avsteg från det som är föreskrivet.
Om man som kund har synpunkter på utformningen av regelverket, eller detaljer i det, så hänvisar vi till regeringen eller till Infrastrukturdepartementet.
Mer information finns också på Konsumenternas energimarknadsbyrå: Har du rätt till elpriskompensation? | Energimarknadsbyrån (energimarknadsbyran.se)
Hälsningar
Kundtjänst
Sjogerstads EDF